09.03.2012 - 11.03.2012

Albert Johnsen
Arrangeres av
Fjellturkomiteen

Skitur fra Lysefjorden til Hunnedalen. TUREN BLE AVLYST!

Turen er avlyst pga. dårlig vær.
Dette er en litt spesiell skitur. Vi starter med å reise med båt til Flørli og overnatter på hytta på fredag kveld. Dagen etter går vi med skiene på sekken opp fra Lysefjorden til vi kommer opp i ca 700 moh. Videre med ski på beina inn til Blåfjellenden.

Vi går enten i trappene eller langs traseen til sommerløypa. Dette området har en mektig og storslått natur. Oppe på fjellet tar vi skiene på og går til Blåfjellenden. Etter middag og overnatting her, går vi over fjellet til Hunnedalen og tar bussen tilbake til Sandnes.

Avreise:
Møtes på Sandnes rutebilstasjon fredag ettermiddag kl 1545.

Dag 1:
Tar buss til Lauvvik kl 1600 og hurtigbåten videre til Flørli kl 1645. Ankommer Flørli kl 1725, går 10 minutter opp til Flørlihytta, lager god middag og overnatter på hytta.

Dag 2:
Etter frokost på hytta går vi enten opp 4444 trappetrinn med skiene på sekken til ca 700 moh, eller alternativt går vi med skiene på sekken langs sommerløypen, opp forbi Flørlistølen. Når vi kommer opp i ski-terrenget og finner nok snø, fortsetter vi på ski over fjellet til Blåfjellenden hytta. Dagens etappe er 17 km, svært kupert de første to km, men småkupert videre. På hytta lager vi felles middag og overnatter.

Dag 3:
Spiser frokost på hytta, sjekker ut og går 9 km over fjellet i kupert terreng til Høgaleitet i Hunnedalen.

Hjemreise:
Vi tar rutebussen tilbake og ankommer Sandnes søndag kveld kl 1800.

Turledere:
Albert Johnsen, Turid Hærem

Priser:
Medlem kr 1000,-, ikke medlem kr 1300,-.
Prisen på turen er inklusiv mva etter gjeldende satser.

Hva dekker prisen:
Turledelse, reise med båt og buss, overnatting, og middag som lages på hyttene. Frukt, niste, tørrmat, termos, etc., må en ta med sjøl.

Utstyr som deltakerne må ha med:
Alle deltakerne må ha godt utstyr, gode fjellski med stålkanter, skistøvler og bekledning for skiturer i vinterfjellet, samt hodelykt og sovepose. Minimum halvparten av deltakerne må videre ha med snøspade, den andre halvparten må ha vindsekk og liggeunderlag iht fordeling på planleggingsmøte. Med hensyn til påkledning og innhold i sekken, skal DNTs pakkeliste for skiturer i vinterfjellet følges.

Krav til deltakerne:
Begrenset til 16 deltakere. Hver av deltakerne må bære ca 1 kg ekstra vekt som er mat til fellesmiddager samt felles utstyr.

Planleggingsmøte:
Planleggingsmøte avholdes tirsdag 6. mars kl 1900 i STFs lokaler i Kannik.

Kart:
Turkartene Lysefjorden eller Frafjord- og Bjerkreimsheiane