20.04.2012 - 22.04.2012

Voksne, Ungdom, Fjellsportinteresserte

Klippeklatrekurs Avlyst!

Fjellsportgruppa  i Stavanger Turistforening inviterer til nybegynnerkurs innen klippeklatring på utendørs klatrefelt. Ingen krav til forkunnskaper, men god fysisk form og ikke altfor mye høydeskrekk er å anbefale. Fjellsportgruppa stiller med alt nødvendig klatreutstyr. Kurset blir gjennomført etter Nasjonal Standard.

Påmeldingsfrist: 13/4.2012.

Avreise, transportmiddel, tid, sted:

Oppmøte fredag 20/4 kl 1630 på Jernbanelokket. Parkering ved STF.

Detaljert turbeskrivelse:

Fredag: Ut til Gullsva (mellom Oltedal og Madland)i privatbiler. Overnatting i telt/lavo. Overnatting er selvfølgelig frivillig, men deltagerne oppfordres til å delta på dette.

Gjennomgang av kursets innhold og utstyr.

Lørdag: Dagen brukes i klatreveggen på Gullsva. Topptauing, rapell og led klatring. Overnatting i telt/lavo.

Søndag: Dagen brukes i klatreveggen. Repetisjon fra lørdagen, led klatring. Kurset avsluttes søndag ettermiddag. Muligheter for å ta Brattkort test.

Formålet med kurset er å bli trygg på klippeklatring utendørs, og å bli litt kjent på de klatrefeltene i nærheten av Stavanger som passer for nybegynnere, slik at en trygt kan komme seg i gang med klippeklatring på egen hånd med venner etter kurset. Det stilles ingen krav til forkunnskaper, men det er en fordel å være i god fysisk form og å ikke ha altfor stor porsjon høydeskrekk. Erfaring fra å ferdes i fjellet er også en fordel.

Innhold i kurset:

Utstyr: tau, seletøy, hjelm, sko, karabiner, taubremser, slynger Knuter, innbinding i selen Topptauklatring, sette topptaufester, krav til topptaufester Klatreteknikker, bevegelsesteknikk Rapellering, rapellere ned for å sette topptaufester Evt. lede på borebolter og litt om naturlige sikringsmidler og turklatring

Turledere:

Klatreinstruktører godkjent gjennom NFK og Norsk Fjellsport Forum