09.05.2012 - 13.05.2012

Litt krevende
Ungdom, Fjellsportinteresserte

Fjellklatrekurs

Fjellsportgruppa inviterer til nybegynnerkurs innen flere taulengders turklatring i fjellet med naturlig sikring. Krav til forkunnskaper tilsvarende Klippeklatrekurset (257) eller Bratt Kort. Fordel med litt erfaring med naturlige sikringer og ellers god fysisk form og lite høydeskrekk.

Påmeldingsfrist:
Onsdag 2/5

Tid og sted:

Onsdag:
Oppmøte på parkeringen Jernbanelokket ved Stavanger Turistforening kl 16.30 onsdag 9/5 dersom ingen annen beskjed blir gitt. Vi reiser ut til Gullsva evt. ett mindre klatrefelt nærmere byen (Svihus/Dalehammeren/Skrussfjell).

Fredag:
Vi reiser til Gullsva hvor vi skal ha basecamp for helgen. To overnattinger i telt/lavvo. Overnatting er selvfølgelig frivillig, men deltagerne oppfordres til å delta på dette.

Lørdag:
Blir en lengre klatretur på flere taulengder i nærheten av Gullsva: Rosshammeren, Maudalssva, Madlandssva, Skeisfjell, etc., søndag blir igjen på Gullsva.

Søndag:
Kurset avsluttes søndag ettermiddag.

Formål med kurset:
Formålet med kurset er å bli en trygg 2. mann på turklatring på flere taulengder i fjellet. Dette inkluderer at en også vil lære litt grunnleggende om sikkerhet, alpine farer og kameratredning. Kurset omfatter bruk av naturlige sikringsmidler, men ikke nødvendigvis leding på disse.

Krav til forkunnskaper:
Tilsvarende klippeklatrekurs, og det er en fordel om en har vært borti naturlige sikringsmidler. Ellers bør en ha god fysisk form, lite høydeskrekk og helst ha noe fjellerfaring fra toppturer. Aldersgrense 18 år.

Instruktør på kurset:

Tore Stendal mob: 92054600

Pris medlemmer/ ikke medlemmer kr: 1600/2100,-

Hva dekker prisen:
Kursholder, instruktører og administrasjon. Prisen på turen er inklusiv mva etter gjeldende satser.

Kursinnhold:

Onsdag kveld:
Topptauklatring, rapellereing, grunnleggende ferdigheter, knuter.
Fredag kveld:
Naturlige sikringsmidler (bruk og plassering), standplasser/topptaufester, demonstrasjon av taulag i aksjon, kommunikasjon i taulaget, turplanlegging for klatretur.
Lørdag:
Klatretur på flere taulengder (minst 3 taul.), lett klatring, fokus på kommunikasjon.
Søndag:
Mer om naturlige sikringer, grunnleggende kameratredning, evt. leding under tilsyn.

Se også studieplan hos Studieforbundet: http://www.naturogmiljo.no/studieplaner/kat.asp?id=571

Nedre aldersgrense: 18 år

Utstyr, overnatting og mat:
Deltagerne må selv stille med: Hjelm, sittesele, klatresko (svasko), taubrems, rapellåtter, 3 skrukarabiner, 2 klemkarabiner, 120cm båndslynge, 60cm båndslynge, 3 prusiktau (5-6mm).
Kursarrangør holder tau og instruktørene holder sikringsmidler, men ta gjerne med eget.
Ellers må man ha med utstyr for overnatting i telt (sovepose, liggeunderlag, varme klær), regntøy, lue/votter(?), solide fjellstøvler, tørrmat/niste for hele helgen og grillmat fredag og lørdag. Instruktørene ordner med grill på fredag og lørdag kveld.
Rikelig med drikke for helgen. Ikke mulig å hente vann fra elven pga. kyr og sau på beite.

Litteratur:
Klatrefører for Gullsva: http://www1.uis.no/vit/tn/Stendahl/Gullsva/Gullsvaforer.html (erstatt "his" med "uis" i lenkene)
Klatrefører for Rogaland: "Klatring i Rogaland", utgitt av Bratte Rogalands Venner (2002)
Lærebok i fjellklatring: "Klatring, håndbok i fjellsport" av Jon Gangdal (1998)

Skulle det være spørsmål angående turen, av- og påmelding, betaling, kart eller om utstyr, anbefaler vi å ta kontakt med vår informasjon på 51 84 02 00 mandag til fredag mellom 10.00 - 16.00 eller på e-post info@stavanger-turistforening.no. Når du melder deg på denne turen bekrefter du at du har lest og aksepterer vilkårene.