13.05.2012

Ove Revheim
Arrangeres av
Søndagsturkomiteen

Til Randøy med topptur og kulturopplevelser

Utsyn mot Kådavågen, Halsnøy og Finnøy. Foto: Anne Kari SkogerbøTil topps på Randøy sammen med kjentmann. Fabelaktig utsikt over Ryfylkebassenget og helt til Stavanger i godvær. Etterpå legger vi turen innom det gamle Vigatunet og får omvisning også der av kjentmann.

Frammøte:
Fiskepiren i Stavanger kl 8.45. Avreise med Tauferja kl 9. Fra Tau tar vi buss til Randøy.

Turleder:
Ove Revheim, 918 36 450

Turstart:
Parkeringsplassen som ligger like ved fylkesveien på Randøy, øst for Randa mellom Sandanger og Breivik.

Last ned turbeskrivelse
Last ned kart

Turbeskrivelse:
Rasteplassen på skogsstienDenne søndagen skal vi gå til topps på Randøy og begynner turen gjennom idyllisk gammelt kulturlandskap. Snart er vi ved foten av Randåsen og begynner oppstigningen på skogsvei og etter hvert god sti. Selv om vi går gjennom skog med varierende tresorter, får vi stadig finere gløtt utover fjord og øyer.

Stien er noen steder litt bratt, men uten for store anstrengelser er vi ute på kanten av Randåsens stupbratte fjellside mot sørvest. Her har vi store deler av Ryfylke for våre føtter. Etter å ha passert toppen følger vi stien nedover på sørsiden av åsen. Ved fjellfoten må vi ta oss gjennom et nytt stort skiferbrudd, og kan etter hvert sammenligne dagens drift med gamle dagers drift når vi passerer et gammelt skiferbrudd der det i sin tid var stor aktivitet etter den tids målestokk. Etter en avstikker dit, kommer vi ned på veien i nærheten av der turen startet.

Idyllisk tjern på RandåsenVi tar bussen over til Viga på fastlandet hvor det blir tid til et besøk med omvisning på det gamle Vigatunet. Omviser er Trygve Brandal fra Ryfylkemuseet. På tilbaketuren til Tau kjører vi den gamle veien om Fister.

Hjemreise:
Fra Vigatunet med buss ca kl 15.30 til Tau. Videre med ferje til Stavanger.

Pris:
Medlem kr 250,-, ikke medlem kr 350,-.
Omvisning på Vigatunet kr 50 pr person.

Samarbeidspartnere:
Turen arrangeres av Stavanger Turistforening i anledning foreningens 125-års jubileum, og vi samarbeider med Hjelmeland Turlag, Hjelmeland kommune og Ryfylkemuseet.

Bli med på langturen

Stavanger Turistforening har turen for deg som liker å gå litt lengre, litt brattere og litt mer krevende enn til vanlig. Gåtid er mellom 5-7 timer, og felles busstransport gir spennende turmuligheter ved å starte på et sted og avslutte på et annet. Ingen påmelding.

Les hele turprogrammet for de klassiske søndagsturene her.