Stavanger-turistforening.no er ikke lenger tilgjengelig her. Prøv stf.no i stedet.

Besøk Stavanger

Oljebyen Stavanger er rik på gode turistattraksjoner, og et egnet sted å legge ferien til. Byen har dessuten tidligere blitt kåret til europeisk kulturhovedstad. I sentrum kan du nå flere av de beste attraksjonene til fots, inkludert restaurant- og shoppingutvalget. Du vil også finne fargerik gatekunst når du rusler gatelangs, og det finnes flust av overnattingsmuligheter. Her snakker vi fine hoteller, hytter, pensjonater og campingplasser.

Natur, kultur og lokal mat

I Stavangerregionen vil også naturelskere være i sitt ess. Den berømte Preikestolen bør selvfølgelig være på listen, og et cruise på Lysefjorden er også å anbefale. Stavanger byr på høye fjell, vakre fjorder og hvite strender i typisk vestlandsk stil, og er dermed det perfekte stedet å dra for den aktive. Fra Preikestolen er utsikten majestetisk. Det å kunne skue utover fjorden er selve gulroten i enden av den fire timer lange gåturen, som er bratt og utfordrende, men samtidig byr på en fenomenal mestringsfølelse når dere har kommet til topps.

Ellers er det flere turalternativer i regionen, og det er også mulighet for å delta på guidet tur. Nede i byen finnes et godt utvalg museer verdt å besøke, som Norsk hermetikkmuseum, Stavanger kunstmuseum og Norsk oljemuseum. I juli hvert år dukker det opp om lag 250 000 besøkende for å få med seg Gladmatfestivalen, som er Norges største matfestival. Her kan du smake både lokal norsk gårdsmat samt retter fra hele verden. Tilbudet i Stavanger er svært variert, og du vil aldri gå tom for gjøremål i byen.