Del | Tilbake | Skriv ut | Tips en venn

Generelt om Stavanger Turistforenings hytter og ruter

Heibergtunet (1)
Hyttene står ulåste hele året
Under reinsdyrjakta kan noen av hyttene være stengt. Kontakt turistforeningen hvis du planlegger tur i denne perioden.

Tre typer turisthytter
De uten mat, de med mat og de med mat servert på fat. Vi kaller dem ubetjent hytte, selvbetjent hytte og betjent hytte. Selvbetjente hytter er utstyrt med proviant for salg, kjøkkenutstyr, ved og gass og sengetøy (du må ha med lakenpose eller sovepose). Ubetjente hytter er utstyrt som selvbetjente - men mangler proviant.

Hyttedriften bygger på ansvar og tillit!
Turisthyttene i Norge er unike. Ingen andre land har hytter utstyrt med proviant som står åpne for almennheten uten noen form for stedlig tilsyn. Men systemet er sårbart og krever at brukerne følger de regler som gjelder og forlater hytta i minst like god stand som den var da de kom. Det er viktig at alle setter seg inn i hyttereglene som er oppslått på hytta.

Sovepose eller lakenpose skal brukes i sengene
Turistforeningen anbefaler lakenpose. Den er vesentlig lettere, og tar adskillig mindre plass enn en sovepose. På alle hyttene er det dyner/ ulltepper og puter.

Rødmerkede løyper mellom hyttene
Mellom hyttene er det merkede løyper. Merkingen består av små varder, og den velkjente røde T-en er varemerket som gir deg trygghet om at du er på rett vei. Men følg nøye med på kartet. Merker kan være skjult av snø eller falt ned! Det er opp til deg å velge lengde og vanskelighetsgrad. Valgmulighetene er mange. Vi er litt stolte av at vi i Ryfylke- og Setesdalsheiene har noen av de mest familievennlige turtilbudene i landet. Samtidig kan vi by på luftige utsyn og trolske landskap.

Bruk hele dagen
Legg opp turen etter egne forutsetninger. Det er ikke noe mål å gå lengst eller fortest mulig, men å ha positive opplevelser underveis. Vi har i turhåndbøker prøvd å trekke fram kultur - og naturfaglige ting som kan oppleves langs løypene eller ved å ta en avstikker fra stien.

Ta med fiskestangen
Nå er det fin fisk i en rekke vann og vassdrag, og medlemskortet i Stavanger Turistforening gjelder som fiskekort de fleste steder langs STFs rutenett.

Hvordan betale for oppholdet?
Det første du gjør når du kommer til hytta, er å skrive deg inn i hytteprotokollen. Betalingsmiddelet er engangsfullmaketer som alle hyttene er utstyrt med. På denne føres overnattingsbeløp, eventuelt proviantuttak, navn, adresse og kredittkortnummer med utløpsdato. Dette er en giro som gir turistforeningen anledning til å trekke deg for det beløp som du har ført opp. Du kan og be oss sende deg faktura for oppholdet, dette koster  50,- NOK.  Fullmakten legges på en bøsse som tømmes regelmessig. Husk det lønner deg å være medlem!

Fast opphold på en selvbetjeningshytte.

Nilsebu
Om sommeren er det mulig å bestille rom på Sandsa, Nilsebu, Grautheller og Taumevatn. Bestilling må gjøres senest torsdagen før avreise til STFs informasjonssenter på tlf. 51840200. Hyttene har tilsyn. Husk antall rom er begrenset, så vær ute i god tid.